tiistai 24. heinäkuuta 2018

Kesän alkuaskeleet Metsä Groupilla

Hei taas kaikille!

Tänään ajattelin hieman kertoa, miten Kerto® LVL:n valmistus tapahtuu ja mikä minun roolini on siinä. Kerto® LVL:ssä on liimattu monta viilua päällekkäin ja näin saatu aikaan vahva rakenne. Prosessi lähtee käyntiin sorvaamalla viilua, joka sen jälkeen kuivataan, ladotaan ja vielä viimeiseksi puristetaan kasaan. Lopuksi tuotetta tietysti sahataan asiakkaan haluamalla tavalla, jonka jälkeen se pakataan ja lähetetään.

Viilut odottamassa ladontaa
Työtehtäväni on ajaa trukkia, eli käytännössä minun täytyy huolehtia, että oikeat viilut ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Sorvilta tulee märkää viilua, eli sorvia pitää tyhjentää ja viedä märkäkuormat joko suoraan jommallekummalle kuivauskoneelle tai lajitella sekä varastoida ne. Kuivauskone, nimensä mukaisesti, kuivaa viilut, jonka lisäksi se lajittelee ne eri laatuluokkiin. Tämän jälkeen valmiit kuormat voi hakea trukilla pois ja varastoida ne. Kuivat viilut voidaan seuraavaksi latoa, joten yksi tärkeimmistä hommistani onkin huolehtia, että linjalla on koko ajan tarpeeksi viilua ladottavaksi. Muita tehtäviä ovat viilusahan täyttäminen viiluilla ja sen tyhjentäminen aina tarvittaessa. Näiden lisäksi työtehtäviini kuuluu kuuppien tyhjentäminen murskaimeen ja satunnaisten tavaroiden kuljettaminen paikasta toiseen. Hommaa on siis paljon, eikä aika käy pitkäksi.
 
Viilua menossa kuivaukseen
Työ on kolmivuoro työtä, eli teen aina kaksi aamuvuoroa, kaksi iltavuoroa ja kaksi yövuoroa, jonka jälkeen alkaa neljän päivän loma. Syyllistyn useimmiten nukkumaan melkein kokonaan ensimmäisen vapaapäivän yövuoron jäljiltä, mutta mikäs sen mukavampaa kuin kunnon unet. Neljä vapaapäivää tuntuu aina mukavalta, ja kesääkin ehtii hyvin viettää. 

Työ on kaiken kaikkiaan hyvin vaihtelevaa ja monipuolista, sillä trukilla ajamista täytyy suunnitella koko ajan. Välillä pääsee myös pelaamaan tosielämän Tetristä, sillä tilaa on välillä todella vähän ja luovuutta pääsee käyttämään. Haastavinta työssä on varmaankin muistaa paikkojen ja tavaroiden (lempi)nimet, mutta nekin jäävät päähän pikkuhiljaa. Jokaisessa vuorossa on kuitenkin kaksi trukkikuskia, joten yhteistyöllä jokaisesta kiireestä selvitään.

Juhannuksen jälkeen oli seisokkiviikko, jolloin tuotanto pysäytettiin huoltoa ja siivousta varten. Itse tuli siivottua noin pari päivää, ja loput ajasta olin palovahtina. Toisen kuivauskoneen kattoa piti korjata, eli vaihtaa pellit ja villat, jonka lisäksi testattiin eräänlaista korviketta villalle. Villaa korvattiin eräänlaisella hieman kermavaahdon tapaisella aineella (Mascoat Industrial-DTI), jota pystyttiin levittämään helposti ruiskuttamalla. Aine ei ole myrkyllistä, jonka lisäksi se on vesiliukoista. Muistaakseni 100 mm palovillaa voitiin korvata 10 mm:n kerroksella käyttämällä tätä ainetta, minkä takia muun muassa laivateollisuus käyttää sitä. Palovahdin hommat menivät siis lähinnä ihmetellessä tuota eristävää kermavaahtoa ja tarkkaillen ympäristöä palojen varalta.

Kaiken kaikkiaan kesä on lähtenyt hyvin käyntiin aina kesätyöntekijöiden perehdytyksestä tähän päivään asti. Työympäristö parani vielä entisestään, kun tehtaalle tuli upouudet trukit peruutuskameroineen. Ilmastointi ja äänentoistokin toimii erinomaisesti, joten ajaminen on mukavaa – olo on kuin liikkuvassa toimistossa.

Palaillaan taas kesäkuulumisiin seuraavassa postauksessa!

Terkuin

Konsta
 

3 kommenttia:

  1. Miestäni varmasti kiinnostaisi tämä blogi kovastikin. Hän myös on hiljattain opetellut ajamaan trukkia, meillä olisi myös kotona semmoiselle tarvetta tuotantopuolelle. Käytetty trukki kun löytyisi, niin se auttaisi paljon. Hieno kuulla, että kesä lähti hyvin käyntiin. Tuossa ympäristössä varmasti oppiikin paljon.
    http://www.trukkitimlin.fi/

    VastaaPoista
  2. Varmaan monia mielenkiintoisia työtehtäviä. Onko teillä pinoamisvaunut myös käytössä? Meille on hallille semmoisia tulossa. Itselläni ei niistä ole kokemusta.
    https://abc-karry.fi/7-pinoamisvaunut

    VastaaPoista
  3. Meidän isällä on etsinnässä dieseltrukki. Onkohan sellaista vaikea ajaa? Minä itse olen aikoinaan ollut kyllä kyydissä, mutta ajamisesta ei ole kokemusta. https://www.mitsubishi-forklift.fi/

    VastaaPoista