Hei taas kaikille!
Tänään ajattelin hieman kertoa, miten Kerto®
LVL:n valmistus tapahtuu ja mikä minun roolini on siinä. Kerto®
LVL:ssä on liimattu monta viilua päällekkäin ja näin saatu aikaan vahva rakenne.
Prosessi lähtee käyntiin sorvaamalla viilua, joka sen jälkeen kuivataan,
ladotaan ja vielä viimeiseksi puristetaan kasaan. Lopuksi tuotetta tietysti
sahataan asiakkaan haluamalla tavalla, jonka jälkeen se pakataan ja lähetetään.
Viilut odottamassa ladontaa |
Työtehtäväni on ajaa
trukkia, eli käytännössä minun täytyy huolehtia, että oikeat viilut ovat
oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Sorvilta tulee märkää viilua, eli sorvia
pitää tyhjentää ja viedä märkäkuormat joko suoraan jommallekummalle kuivauskoneelle
tai lajitella sekä varastoida ne. Kuivauskone, nimensä mukaisesti, kuivaa
viilut, jonka lisäksi se lajittelee ne eri laatuluokkiin. Tämän jälkeen valmiit
kuormat voi hakea trukilla pois ja varastoida ne. Kuivat viilut voidaan
seuraavaksi latoa, joten yksi tärkeimmistä hommistani onkin huolehtia, että
linjalla on koko ajan tarpeeksi viilua ladottavaksi. Muita tehtäviä ovat
viilusahan täyttäminen viiluilla ja sen tyhjentäminen aina tarvittaessa. Näiden
lisäksi työtehtäviini kuuluu kuuppien tyhjentäminen murskaimeen ja satunnaisten
tavaroiden kuljettaminen paikasta toiseen. Hommaa on siis paljon, eikä aika käy
pitkäksi.
Viilua menossa kuivaukseen |
Työ on kolmivuoro työtä, eli teen
aina kaksi aamuvuoroa, kaksi iltavuoroa ja kaksi yövuoroa, jonka jälkeen alkaa
neljän päivän loma. Syyllistyn useimmiten nukkumaan melkein kokonaan
ensimmäisen vapaapäivän yövuoron jäljiltä, mutta mikäs sen mukavampaa kuin
kunnon unet. Neljä vapaapäivää tuntuu aina mukavalta, ja kesääkin ehtii hyvin
viettää.
Työ on kaiken kaikkiaan hyvin vaihtelevaa ja
monipuolista, sillä trukilla ajamista täytyy suunnitella koko ajan. Välillä pääsee
myös pelaamaan tosielämän Tetristä, sillä tilaa on välillä todella vähän ja
luovuutta pääsee käyttämään. Haastavinta työssä on varmaankin muistaa paikkojen
ja tavaroiden (lempi)nimet, mutta nekin jäävät päähän pikkuhiljaa. Jokaisessa
vuorossa on kuitenkin kaksi trukkikuskia, joten yhteistyöllä jokaisesta
kiireestä selvitään.
Juhannuksen jälkeen oli seisokkiviikko,
jolloin tuotanto pysäytettiin huoltoa ja siivousta varten. Itse tuli siivottua
noin pari päivää, ja loput ajasta olin palovahtina. Toisen kuivauskoneen kattoa
piti korjata, eli vaihtaa pellit ja villat, jonka lisäksi testattiin
eräänlaista korviketta villalle. Villaa korvattiin eräänlaisella hieman
kermavaahdon tapaisella aineella (Mascoat
Industrial-DTI), jota pystyttiin levittämään helposti ruiskuttamalla. Aine
ei ole myrkyllistä, jonka lisäksi se on vesiliukoista. Muistaakseni 100 mm
palovillaa voitiin korvata 10 mm:n kerroksella käyttämällä tätä ainetta, minkä
takia muun muassa laivateollisuus käyttää sitä. Palovahdin hommat menivät siis lähinnä
ihmetellessä tuota eristävää kermavaahtoa ja tarkkaillen ympäristöä palojen
varalta.
Kaiken kaikkiaan kesä on lähtenyt
hyvin käyntiin aina kesätyöntekijöiden perehdytyksestä tähän päivään asti.
Työympäristö parani vielä entisestään, kun tehtaalle tuli upouudet trukit
peruutuskameroineen. Ilmastointi ja äänentoistokin toimii erinomaisesti, joten
ajaminen on mukavaa – olo on kuin liikkuvassa toimistossa.
Palaillaan taas kesäkuulumisiin
seuraavassa postauksessa!
Terkuin
Konsta
Miestäni varmasti kiinnostaisi tämä blogi kovastikin. Hän myös on hiljattain opetellut ajamaan trukkia, meillä olisi myös kotona semmoiselle tarvetta tuotantopuolelle. Käytetty trukki kun löytyisi, niin se auttaisi paljon. Hieno kuulla, että kesä lähti hyvin käyntiin. Tuossa ympäristössä varmasti oppiikin paljon.
VastaaPoistahttp://www.trukkitimlin.fi/
Varmaan monia mielenkiintoisia työtehtäviä. Onko teillä pinoamisvaunut myös käytössä? Meille on hallille semmoisia tulossa. Itselläni ei niistä ole kokemusta.
VastaaPoistahttps://abc-karry.fi/7-pinoamisvaunut
Meidän isällä on etsinnässä dieseltrukki. Onkohan sellaista vaikea ajaa? Minä itse olen aikoinaan ollut kyllä kyydissä, mutta ajamisesta ei ole kokemusta. https://www.mitsubishi-forklift.fi/
VastaaPoista