perjantai 22. elokuuta 2014

Lisää ruostumatonta terästä Torniossa

Hei!

Kesä lähenee loppuaan ja samalla muutto takaisin Tampereelle on koko ajan lähempänä todellisuutta. Kesän aikana olen työskennellyt Outokummun Tornion tehtailla tutkimusharjoittelijana, kuten aiemmista teksteistäni käy ilmi. Tämä teksti onkin YKI:n blogiprojektin viimeinen julkaisu.
Kesän aikana minulla oli kolme pääasiallista tehtävää: sisäisten pelastussuunnitelmien päivitys, kunnossapidon tietojärjestelmän päivitys sekä lämmöntalteenottokattilan investoinnin kannattavuuslaskelma. Kaikissa näissä tehtävissä on ollut todella mukavaa se, että minulla on ollut mahdollisuus toteuttaa asioita paljolti omien mieltymysteni ja työtapojeni mukaan.

Näkymä työpisteeltäni.

Viime viikon perjantaina lähetin vastuualueeni viimeiset pelastussuunnitelmat tarkastettavaksi. Mikäli niiden suhteen ei tule korjattavaa, niin sen tehtävän olen siis saanut päätökseen. Pelastussuunnitelmat olivat mielenkiintoinen tapa tutustua tehtaaseen. Pelastussuunnitelmaprojektin päätti sopivasti se, että kävin kiinnittämässä rakennusten seinille tyylikkäästi uudistetut kartat ensiapu-, hälytys- ja sammutusvälineistä.
Kunnossapidon tietojärjestelmän päivittäminen oli kesän tehtävistäni sellainen, jossa riitti tekemistä niin paljon kuin vain ehdin tehdä. Siitä muodostuikin tavallaan täytetyö, jota tein aina kun en muissa tehtävissäni syystä tai toisesta voinut edetä. KUTI:a päivittäessäni opin lukemaan PI-kaavioita sekä etsimään tietoa välillä hankalistakin paikoista. Lisäksi tutustuin erilaisiin putki- ja instrumenttimerkintöihin ja kävin paikan päällä katsomassa esimerkiksi sitä, miltä joku mittari oikeasti näyttää, ja kuinka se kannattaisi lisätä järjestelmään.
Itseni ja opintojeni kannalta kesän mielenkiintoisin projekti oli kylmävalssaamo 2:n RAP5-linjan hehkutusuunien lämmöntalteenottohankkeen kannattavuuslaskelma, josta jo edellisessä kirjoituksessani kerroin. Tämän suhteen olen tätä kirjoittaessani melko loppusuoralla. Olen tehnyt laskelmistani ja päätelmistäni raportin ja esitelmän. Esittelen aikaansaannokseni tämän blogin julkaisupäivänä. Teen esittelyn jälkeen vielä viimeisiä laskelmia ja selvityksiä, mikäli niille on tarvetta. Töitä minulla on kuun loppuun, joten minulla on aikaa viimeistellä projekti kunnolla.

Kuumanauhan jäähdytystä kuumavalssaamolla.

Kesän aikana olen myös todella hyvin päässyt tutustumaan teräksen tuotantoon käytännössä. Eri työtehtävien myötä olen päässyt samalla tutustumaan muutenkin tehtaaseen. Pääsin myös tutustumaan Tornion Voiman voimalaitokseen, joka sijaitsee Outokummun tehdasalueella ja tuottaa sähköä, kaukolämpöä sekä prosessihöyryä. Pääsen vielä voimalan seisokin aikana tutustumaan kattilaan sisäpuolelta ja näkemään millaisia huoltoja voimalaan vuosittain tehdään.
Kokonaisuudessaan olen tyytyväinen etenkin siihen, että olen päässyt toteuttamaan työtehtäviäni kesän aikana hyvin paljon omalla tyylilläni. Työtehtäväni ovat olleet mielenkiintoisia ja etenkin lämmöntalteenottoprojektin tiimoilla olen päässyt käyttämään koulussa oppimiani tietoja hyödyksi. Termodynamiikka, lämmönsiirto ja virtausoppi ovat kaikki saaneet oman käyttötarkoituksensa projektin aikana. Olen myös ollut tyytyväinen siitä, kuinka kesäharjoittelijalle on annettu vastuuta ja vapautta soveltaa osaamista.

Tänne kierrättämäsi teräs voi hyvinkin päätyä. Taustalla Tornion Voiman voimalaitos. 

Kesä Outokummulla on ollut opettavainen ja antoisa, mutta syyskuun alusta on aika siirtyä takaisin koulun penkille.

Kiitokset lukemisesta!
Markku Ylönen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti