Sitten viime kirjoitukseni olen saanut valmiiksi ensimmäisen version jätehuolto-ohjeesta kaikille lentoasemille. Ohjeessa on taulukkona, mitä jätteitä milläkin kentällä lajitellaan erikseen ja kuvaus kustakin jakeesta. Taulukkoon merkitään myös kaikki jätteenkeräyspisteet jaekohtaisesti sekä kootusti kartalle. Näiden lisäksi taulukkoon kirjataan jätteen kuljettaja, vastaanottaja ja tyhjennysväli. Taulukon päivittäminen voi kuulostaa yksinkertaiselta, mutta tietojen onkiminen eri lähteistä vie yllättävän paljon aikaa.
Ohjeluonnoksia laatiessani keskityin siis selvittämään
useamman lähteen perusteella, mitä jätteitä kullakin lentoasemalla tällä
hetkellä lajitellaan mutta pidin myös silmällä, miten lajittelua kannattaisi
tehostaa. Jokainen lentoasema raportoi vuosittain jätetietonsa meille koko
konsernin ympäristöyksikölle. Ympäristöyksikössä selainpohjaisen
raportointilomakkeen tietoja täydennetään jätetyyppi- ja hyödyntämiskoodeilla.
Täydennetyt jätetiedot toimitetaan yhdessä muiden raportoitavien
ympäristötietojen kanssa yksiköstämme Ympäristöhallintoon ja lentoasemien valvontaviranomaisille
eli kuntien ympäristönsuojeluyksikköihin ja alueellisiin ELY-keskuksiin. Ympäristölupapäätöksissä
on lueteltu asiat, jotka viranomaisille on raportoitava. Lista on melkoisen
pitkä.
Kuten ehkä kertomani perusteella voi arvatakin, olen kesän
mittaan oppinut arvostamaan hyvää raportointia, toimivia raportointijärjestelmiä
ja ennen kaikkea käteviä tiedonkäsittelyohjelmia. Niin kuivakoilta kuin nämä
asiat kuulostavatkin, niin viimeistään siinä vaiheessa, kun toiminnan jatkuvuus
edellyttää tietojen raportointia, järjestelmistä ja niiden kehittämisestä tulee
yllättävän kiehtovia aiheita.
Nyt työstän ensimmäisiä luonnoksia jätehuolto-ohjeista
eteenpäin. Odotan, että saan kommentteja lentoasemien ympäristövastaavilta,
jotka ovat yleensä kunnossapidon tai lentoaseman päälliköitä. He auttavat
täydentämään taulukkoni ja vastailevat
kysymyksiini lajittelun kehittämisestä.
On ollut ilo huomata, kuinka vastaanottavaisesti lentoasemien edustajat suhtautuvat työhöni. En tiedä, olenko turhan pessimisti mutta kaksi kesää jäteaseman työntekijänä antoi kuvan ainakin useiden pienten rakennusyritysten jätehuoltonäkemyksistä. Toisaalta kylmä suihku opetti, mihin asioihin kannattaa panostaa, jos haluaa saada kiireiset ihmiset lajittelemaan. Uskallan väittää, että ainakin johdon sitoutumisella on suuri merkitys. Työntekijöiden pitää kokea, että heidän panostustaan arvostetaan ja lajittelun pitää olla helppoa sekä vaivatonta.
Lentoasemakohtaisten jätehuolto-ohjeiden lisäksi päivitän
kaikille lentoasemille tarkoitetun Kenttäkunnossapidon ohjeistuksen eli KeKO:n
ympäristöosiota. Ympäristöosiossa kerrotaan jätehuollon normeista ja
esimerkiksi jätepisteiden vaatimuksista. Ohjeistus on päivitettävä, koska
jätelaki ja -asetus uudistuivat ja sen myötä muun muassa osa termeistä ja jätehuollon
toimijoiden tehtäväjaosta muuttui.
Suurin suoraan Finavian toimintaan vaikuttava muutos liittyy
siirtoasiakirjavelvoitteseen. Tietyistä jätetyypeistä kuten rakennus- ja
purkujätteestä sekä eri kaivojen lietteistä on jätteen haltijan laadittava
siirtoasiakirja. Sen avulla pyritään varmistaan luotettava ja vastuullinen
jätehuoltoketju. Siirtoasiakirjaan merkitään tarpeelliset tiedot valvonnan ja
seurannan kannalta. Kirjoitan KeKO:on siirtoasiakirjan laatimisen periaatteet ja
laadin liitteksi valmiin pohjan siirtoasiakirjasta. On mielenkiintosita päästä
näkemään, kuinka tälläinen toimintatapamuutos jalkautetaan näinkin isossa ja
useita toimipisteitä omaavassa organisaatiossa.
Kenties mieluisimpia työtehtäviäni ovat olleet lentoasemilla
vierailut. Tähän mennessä olen vieraillut Tampere-Pirkkalan ja Malmin lentoasemilla.
Parin päivän päästä lähden oikein minikiertueelle, kun käyn samalla reissulla
Turussa ja Porissa. Elokuun loppupuolella vierailen vielä Oulussa. Tampereen
reissun tein junalla ja busilla, Ouluun lennän ja muuten liikun Finavian
yhteiskäyttöautolla.
Pidän vierailuista, koska niillä pääsee oikeasti tutustumaan
lentoaseman toimintaan, kun muuten luen lähinnä asiakirjoja ja teen niistä
päätelmiä. Vierailuilla tekemiäni havaintoja voin usein soveltaa muihinkin kuin
kyseiseen lentoasemaan. On toki myös virkistävää työskennellä välillä muualla
kuin omassa työhuoneessa ja ennen kaikkia tutustua uusiin ihmisiin. On myös
palkitsevaa päästä auttamaan muita.
Malmilla suurin osa jätteistä kerätään kuvan jätepuristimeen |
-Laura
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti