Hangossa after sailing -tunnelmissa aiemmin tällä viikolla 6 mr veneiden MM-kisoissa |
Kesä alkaa olla lopuillaan ja mulla on edessä enää lomaa
ennen koulun alkua. Mun kulunut vuosi on ollut rankka, ja oonkin päättänyt
nauttia ja ladata akkuja rauhassa ennen koulun alkua. Mulle parasta vastapainoa
kaikelle on purjehtiminen, joten elokuu on mennyt ja tulee menemään suurimmaksi
osaksi vesillä! Tämän vuoksi kandityönikään ei valmistu ajallaan, mutta on nyt
pakko kuunnella omaa kehoa.
Tässä postauksessa kerron teille esimerkkiprojektin
myötä mitä kaikkea Finnrockilla teen. Todellisuudessa en ole tämän kyseisen
projektin kaikissa vaiheissa ollut itse mukana, mutta kaikkia osavaiheita olen
kyllä tehnyt muiden projektien merkeissä.
Alkukesästä vein tärinämittarit Pirkkalaan, jonne ollaan
laajentamassa tietä. Alueen louhinnan on tarkoitus alkaa seuraavan viikon
maanantaina ja mittarien tulee olla asianmukaisesti kiinnitettynä ennen töiden
alkua, jotta jo ensimmäisen jysäyksen tärinät saadaan rekisteröityä. Useimmiten
paukautetaan ensin koepaukut ja seurataan sen tärinät. Koepaukun tärinöiden
avulla louhija saa kokemuksensa myötä tietoa maan alla olevasta kalliosta. Onko
kallio ehjä, ruhjeinen tai edes yhtenäinen? Tärinämittauksessa mittarin
anturiosa kiinnitetään kantavaan rakenteeseen, useimmiten rakennuksen kulmaan
tai kellariin. Anturiosa yhdistetään tiedonkeruulaitteistoon kaapeleilla ja
pidetään huoli, että laite saa yhteyden satelliittien kautta serveriin.
Mittaristo toimii joko omalla akullaan, ulkoisella akulla tai saa virran
verkkovirrasta. Kuten aiemmassa postauksessa kerroin, tärinämittarimme ovat
etäluettavia. Me ja louhija pystyy seuraamaan mittaustuloksia reaaliajassa,
joko automaatti tekstiviestillä tai nettipalvelun kautta.
Projektiin usein liittyy muutakin kuin mittareiden asennus
rakenteisiin. Mittarit tulee huoltaa ennen kentälle vientiä ja pitäähän meidän
tietää minne ne mittarit tulisi asentaa. Ennen tärinämittausta teemme myös
useimmiten ympäristöselvityksen ja riskianalyysin, joissa selvitetään
lähialueen rajoittavat tekijät louhinnalle. Tällaisia rajoitteita voi olla
esimerkiksi lasiseinäinen rakennus, asutus, tärkeä tieosuus, tärinäherkät
laitteet tai toiminnot, kuten automaattirobotit tai päiväkoti (päiväuni aikaan
ei saisi räjäytellä). Louhija saa raportista tärkeää informaatiota työmaan
läheisyydestä löytyvistä toiminnoista ja suunnittelee työn raportin avulla
ympäristön vaatimien rajojen mukaan. Ja me saamme itsellemme tärinämittareiden
asennuspaikat ja rakennekatselmusten alueen.
Tärinämittarin paristojen vaihto kuuluu perushuoltotoiminpiteisiin ennen mittarin kentälle vientiä. |
Kiinteistöjen rakennekatselmukset suoritetaan yleensä noin 50 metrin säteellä työmaasta. Katselmoinnin tarkoituksena on pyrkiä vähentämään tarpeettomia erimielisyyksiä siitä, onko kiinteistöihin syntynyt uusia vikoja töiden aikana. Katselmusten yhteydessä usein tärinäeristämme herkät laitteet. Tällaisia laitteita ovat esimerkiksi serveriräkit, pöytätietokoneet ja useimmat sairaalalaitteet. Katselmusten teettäminen on vapaaehtoista ja tilaajana toimii urakoitsija tai rakennuttaja. Louhintojen jälkeen suoritetaan loppukatselmukset, jolloin tarkastetaan mahdolliset tärinän aiheuttamat vauriot. Katselmuksissa tarkastetaan rakennukset kantavat rakenteet ja niiden muutokset. Rakenteiden halkeamat syntyvät, kun rakenteiden kuormituksien aiheuttamat jännitykset ylittävät materiaalin lujuuden.
Noin 3-4 mm pystyhalkeama ja vaakasuuntainen 1 mm hiushalkeama eräässä kohteessa |
Tärinä on vain yksi halkeamien synnyttäjä, useimmiten syynä on lämpötila- ja kosteuserot tai suunnittelu- ja työvirheet rakennusvaiheessa. Voittekin kotona tai työpaikalla tuijotella seiniä ja kattoa, löytyykö halkeamia? Tyypillisiä paikkoja ovat sisätiloissa huoneen kulmat sekä ovien ja ikkunoiden pielet.
Louhintatöiden päätyttyä tärinämittarit noudetaan pois ja
huolletaan. Tärinämittaustuloksista laaditaan raportti, josta löytyy
mittauspaikat ja suurimmat mitatut tärinätulokset. Tärinämittaustuloksia
verrataan louhijoiden pöytäkirjaan, koska joskus tärinämittari voi reagoida,
vaikka oven paiskaukseen. Katselmuksissa saadut raportit arkistoidaan
Finnrockin omiin arkistoihin ja myös lähetetään kiinteistöjen edustajille ja
tilaajalle tarkastettavaksi.
Tärinämittaustuloksien tulkinta vaatii läpikäyntiä. Tärinämittari rekisteröi kaikki tärinät, joten oven pamaukset ja mittarin häiriöt poistetaan |
Työssä yhtenä raamattuna toimii Rakennusinsinööriliiton
julkaisu 253-2010 Rakentamisen aiheuttamat tärinät, jonka on perusta
faktatiedoille. Julkaisusta löytyvät ohjearvot tärinälle osoittavat tärinän
voimakkuutta (mm/s), jota terve rakenne kestää. Ohjearvoon vaikuttavat rakennuksen
perustustapa, maaperä ja etäisyys tärinän syntypaikkaan ja tärinän syy
(louhinta/paalutus). Yleinen kuulemani huolen aihe on: “Tärisee niin kovaa,
että ikkunatkin helisevät”. Ikkunoiden helinä on useimmiten seurausta ilman
kautta tulevasta ääni- tai ilmanpaineaallosta, joka voidaan havaita jopa 1-2 km
etäisyydellä työmaasta. Tärinä vaimenee tehokkaasti kallio- ja maaperässä.
Ongelmallisimpia alueita ovat pehmeät maaperät, joissa tärinän vaikutukset
ulottuvat pidemmälle. (Vuolio 1991) Huonokuntoisille rakennuksille tärinän
ohjearvo määritellään aina tapauskohtaisesti, ja tämä vaatii ammattitaitoa.
Tällä alalla hyvin moni asia on kokemus ja perimäpohjaista. Finnrockin
historiassa moni tietotaito on siirtynyt historian saatossa eteenpäin nuorille
tekijöille, ja niin on osakseen nykyäänkin, koska aivan kaikesta ei löydy
kirjallisuutta.
Kasa hyödyllistä kirjallisuutta Tampereen konttorin koulutustilassa |
Olen itse Finnrockilla päässyt työskentelemään projektien kaikissa vaiheissa. Normaalin työpäivän aikana on tekemisissä usean projektin merkeissä. Projektit ovat eri vaiheissa, joten työpäivät eivät tunnu tylsiltä koska tekeminen on monipuolista. Aamupäivä voidaan olla kentällä suorittamassa rakennekatselmuksia kiinteistöihin, lounaan jälkeen kirjoittaa raportteja tai sopia tuleville viikoille katselmuksia ja kotiin lähtiessä voi hakea tärinämittarin työmaalta, jossa louhinnat ovat jo ohi. Ehkä mieleenpainuvin päiväni Finnrockilla oli kesäkuun puolessa välissä, kun noudin Jyväskylän ympärikunnista yhteensä yli 10 mittaria (en muista enää tarkkaan) ja katselmoin 4 omakotitaloa. Päivä tuntui loputtomalta eikä autoonkaan olisi mahtunut enää yhtäkään mittaria. Sinä päivänä ajoin 470 kilometriä ja onneksi päiväni viimeisessä kohteessa valtatie 4:n työmaakopilla Joutsassa asiakas tarjosi minulle kahvit ja munkin, muuten en olisi ehkä kotiin asti jaksanut!
Mersun takakontin täyttyessä, jouduin lastaamaan mittareita myös jalkatiloihin. Oli pikkasen täyttä... |
Toivottavasti teistä oli mukava kuulla millaista ympäristöteekkarin on työskennellä louhintatöiden konsultointifirmassa. Mikäli haluatte kuulla lisää mun kokemuksista Finnrockilla tulkaa rohkeasti kysymään killassa tai laittakaa telegramissa viestiä @helmisimpukka
Muistakaahan tekin huolehtia omasta hyvinvoinnista ja levätä ennen koulun alkua. Mukavaa loppukesää ja nähdään pian!
Lähteet:
Vuolio, 1991, Räjäytystyöt, Suomen maarakentajien
keskusliitto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti