Terveisiä taas täältä rautatiemaailmasta. Kesä on mennyt niin
vauhdilla, ettei sitä meinaa huomata ja nyt on jo yli puolet kesätöistä takana
päin! On siis hyvä hetki katsahtaa vähän tarkemmin niitä tehtäviä, joita olen
päässyt tekemään kesän aikana.
Kuten hyvin voi kuvitella, infra-ala, mukaan lukien
rataverkon rakentaminen ja ylläpitäminen, on melkoisen paljon ympäristöä
kuormittavaa toimintaa. Niinpä on erityisen tärkeää, että alan yritykset
kantavat vasuunsa toiminnan ympäristöystävällisyydestä. Kestävä toiminta on
elinehto myös NRC Groupille ja ympäristöasioiden kehittäminen on aina
ajankohtaista. Tässä kohdassa minä astun kuvaan, sillä minut otettiin
kesätöihin kehittämään yrityksen ympäristöpalveluja kahden eri kokonaisuuden
voimin.
Toinen projekteistani koskee junaradan ympäristöolosuhteiden
ja -ominaisuuksien kuvaamista ympäristöindeksin muodossa. Projektin tavoitteena
on, että kaikille Suomen rataosuuksille voitaisiin antaa johdonmukainen
ympäristöindeksin arvo, joka kuvastaisi monipuolisesti radan ympäristön tilaa
ja ympäristövaikutuksia. Radanpidossa on huomattava määrä erilaisia ympäristöasioita,
jotka tulee huomioida selvityksin, mittauksin, raportein ja monin muin tavoin.
Tästä seuraa se, että tietoa on todella paljon, mutta yleiskuvaa tilanteesta on
vaikeaa muodostaa perehtymättä laajaan asiantuntija-aineistoon. Siispä indeksin
tarkoituksena olisi olla tietyllä tapaa yksinkertaistettu yhteenveto tietyn
rataosan ympäristön tilasta, joka helpottaisi ympäristöasioiden huomioimisen päätöksenteossa ja suunnittelussa.
Kuvitteellisessa tilanteessa esimerkiksi radan
peruskorjauksen yhteydessä voisi kuka
tahansa nähdä ympäristöindeksistä sen, että tietyn rataosan pohjavesirakenteet ovat
tulossa elinkaarensa päähän, ja ne täytyy uusia projektin
yhteydessä. Kuten jo mainitsin, huomioitavia tekijöitä on paljon, indeksin
parametrit liittyvät esimerkiksi meluun, tärinään, maaperän kuntoon, pohjavesiin,
luonnonsuojelualueisiin ja moneen muuhun tekijään. Mitään pohjaa tälle projektille ei ennestään ole, vaan olen
päässyt kehittämään asioita täysin nollasta. Tilannetta lähdettiin lähestymään
pilottiprojektin kautta, eli kaikki ideat testataan käytännössä soveltamalla niitä erään rataosan ympäristöindeksin
määrittämiseen.
Toinen projekti taas käsittelee infrarakentamisen päästölaskentaa.
Tällä hetkellä Suomessa ei vaadita päästölaskentaa infraprojektin missään
vaiheessa, mutta esimerkiksi Ruotsissa laskelmat pitää tehdä suunnitteluvaiheessa
ja Norjassa jo tarjousvaiheessa. Kaikki merkit viittaavat siihen suuntaan, että
myös Suomessa laskennan suorittaminen yleistyy, ja kenties jossain vaiheessa
sitä myös velvoitetaan suunnittelijoilta ja rakennuttajilta.
Infraprojektien päästölaskenta onkin melko monimutkainen
kokonaisuus, sillä projektit ovat usein pitkiä ja laajoja, suunnittelu jakautuu
moneen vaiheeseen ja projektin eri osien välillä on päällekkäisyyksiä. Konkreettista
laskentaa mietittäessä haasteeksi osoittautuu myös käytettyjen
tuotteiden erikoisuus. Ratarakentamisessa käytetään niin omaleimaisia tuotteita, ettei niille löydy valmiiksi
laskettuja co2-kertoimia mistään tietokannasta. Paljonko päästöjä syntyy
esimerkiksi ratavaihteen tai opastinjärjestelmän rakentamisesta?
Näiden projektien lisäksi olen päässyt tutustumaan myös
hieman perinteisempiin ympäristösuunnittelun tehtäviin, kuten PIMA-tutkimusten
tekemiseen ja infraprojektien vaatimiin YVA-selvityksiin. Kahvipöydässä sen
sijaan pääsee viettämään aikaa eri osastojen suunnittelijoiden kanssa, ja
olenkin oppinut kuinka monipuolista radan
suunnittelu ja rakentaminen onkaan. On rata-, katu-, geometria-, viher- ja
vaikka mitä muuta suunnittelua, joka kaikki tehdään meillä oman katon alla
tiiviissä yhteistyössä.
Jos sulla on kysymyksiä mun kesähommista, niin laita ihmeessä
kommenttia tähän alle, vastailen oikein mielelläni. Toivottavasti kesä on
kohdellut sua hyvin, nauti helteistä! (tai vaikka kirjaston tai kahvilan
ilmastoinnista, jos se on enemmän sun juttu)
-Petra
Todella mielenkiintoista lukea erilaisista projekteista. Miten näissä menee esimerkiksi kaapeloinnit, radan alitukset voi tehdä ilmeisesti esimerkiksi suuntaporauksella? Vai onko tässä projektissa kyseisiä alitustoimenpiteitä? Todella mielenkiintoinen kesätyö sinulla kyllä. Varmasti myös mukava kun teillä on niin paljon erilaisia projekteja.
VastaaPoistahttps://www.maarakennus-jussila.fi/suuntaporaus