Tervehdys taas täältä Varkaudesta
Tässä kirjotuksessa kertoilen hieman tarkemmin Varkauden tehtaiden voimalaitoksista sekä omasta työstäni.
Näkymä tehtaalle paikallisen vesitornin huipulta. |
Energian tuotanto Varkauden tehtailla tapahtuu kahden
varsinaisen voimalaitoksen ja soodakattilalaitoksen myötävaikutuksesta. Lisäksi
tehtaiden läpi virtaavassa koskessa on neljä vesiturbiinia. Voimalaitos-osaston
alle kuuluu lämpövoimalaitokset 1 ja 2, vesiturbiinit sekä vesilaitos, joka
tuottaa vettä prosessin ja kattiloiden käyttöön.
Lämpövoimalaitos 1 koostuu pienestä kattilasta numero 7 ja
kahdesta vanhasta käytöstä poistetusta ja yhdestä ajossa olevasta turbiinista.
Se sijaitsee tehtaan alkuperäisen voima-aseman paikalla ja käyttää vanhojen
kattiloiden tiilipiippua. Kattilalaitos pitää sisällään kaasuttimen ja
tuotekaasukattilan. Laitoksella kaasutetaan muun muassa alumiinipitoista
muovirejektiä, jota syntyy esimerkiksi kierrätyskuitulaitoksilla mehupurkkeja
harjoittaessa. Alumiini saadaan näin
ollen erotettua muovista ja otettua talteen kaasutusprosessista. Tehtaalta
löytyy myös toinen kaasutin, joka käyttää alueella syntyvää biomassaa ja
tuottaa polttoainetta meesauunille poistaen näin ollen tarpeen käyttää raskasta
polttoöljyä uunin lämmitykseen.
Lämpövoimalaitos 2 on uudempi ja sinne sijoittuvat kattilat
5 ja 6, joista ainoastaan kattila 6 on käytössä, sekä kaksi turbiinia. Kattila
6 on kiertopetitekniikkaan perustuva monipolttoainekattila, jossa poltetaan
muun muassa puunkäsittelyssä syntyvää kuorta. Vanhempi kattila 5 käytti
voimanlähteenään raskasta polttoöljyä. Molemmat kattilat ovat paikallisen
energiaosaamisen tuotosta ja ne on suunniteltu ja suurilta osin valmistettukin
Varkauden konepajoilla.
Työskentelen, kuten aikaisemmassa kirjotuksessani jo
mainitsin, LVL2:den kenttämiehenä, joten pyörin yleensä kutoskattilan
välittömässä läheisyydessä. Työni on ollut varsin mukavaa, koska sen puitteissa
on päässyt vaeltamaan laitoksella mielin määrin ja tutustumaan erilaisiin
ennestään tuntemattomiin höyryn tuotanto- ja jakelujärjestelmien
komponentteihin. Työjaksoni sattui sinällään sopivasti, että työt alkoivat
samoihin aikoihin laitoksen vuosihuollon kanssa, jolloin muun muassa kattilaa
pääsi tutkimaan myös sisäpuolelta. Silloin tuli todettua myös se, miten
pienistä miesluukuista sitä mahtuukin läpi, kun toisella puolella on jotain
mielenkiintoista nähtävää. Huoltotoimenpiteiden lähetessä loppuaan pääsin myös
seuraamaan voimalaitosten ylösajoa ja suorittamaan siihen liittyviä
toimenpiteitä. Mielenkiintoisimpia ylösajoon liittyviä tapahtumia oli
mielestäni tehtaan höyryverkon paineistus ja vesitys höyrykatkon jäljiltä.
Teen viisivuorotyötä, jossa yhteen kiertoon kuuluu kaksi
aamuvuoroa, kaksi yövuoroa ja kuusi vapaata. Toki on hyvä muistaa, että
yövuoron jälkeinen nukkumapäivä lasketaan vapaaksi. Vuorot ovat
kaksitoistatuntisia, josta nautin suuresti, koska vuoron aikana ehtii tehdä
paljon asioita. Kyseinen työaikamuoto on varsin miellyttävä, mutta toisaalta
näin kesätyöläisenä, joka on odottanut koko kouluvuoden töihin pääsemistä,
tuntuu välillä siltä, että kesä tulee oltua vain vapailla. Toki kun siihen
tottuu niin kyllähän ne vapaatkin menevät ja voihan sitä mennä tekemään v-päiviä,
jos neljästä vuorosta ei saa tarpeekseen. Työvuoro alkaa kello seitsemän ja
päättyy kello seitsemän, joten on näppärää se, että jos haluaa ajoittaa jotakin
tehtäviä, niin kellonajat ovat tavallaan samat niin yö- kuin aamuvuorossakin.
Varkauden tehtaat sekä kuunpimennys. Pitkillä vapailla on aikaa vaikka leikkiä kameroilla. |
Ensimmäisen voimalaitoskäyttäjän jäädessä lomalle, alkoi
itseni varsinainen työ kenttämiehenä ja tukikohdakseni vakiintui LVL2:den
valvomo. Yhteisvalvomosta, josta voimalaitosta ajetaan, on radio- ja
puhelinyhteys kenttämieheen, jolloin sieltä käsin voidaan tarvittaessa antaa
tehtäviä, kuten esimerkiksi jumiutuneiden moottoriventtiilien
avaamista/sulkemista tai tukkojen poistamista. Tällaisia ”erikoistehtäviä” on
kuitenkin ollut suhteellisen vähän liikkeellä (ja hyvä niin, koska se kertoo
vain siitä, että kaikki toimii), joten pääasiassa itseäni työllistää erilaiset
kunnonvalvontaan ja siisteyteen liittyvät tehtävät. Rutiinihommiin kuuluu muun
muassa polttoainelinjojen pesu kahdesti viikossa sekä polttoaine- ja
tuhkanäytteiden ottaminen. Nämä kuitenkin vievät yleensä vain murto-osan vuoron
pituudesta, joten olen kuluttanut paljon aikaa juurikin mainitun
kunnonvalvonnan kanssa.
ODR-päätelaite ja kuntokoetin |
Varkauden tehtaalla on käytössään SKF:n ODR (Operator Driven
Reliability) järjestelmä, jonka avulla valvotaan muun muassa laakereiden kuntoa
pumpuissa ja puhaltimissa tärinämittauksen kautta. Järjestelmään on tallennettu
tarkasteltavista komponenteista koostuvia reittejä, joita käyttäjä kiertää sen
mukaan, mitä osa-aluetta hän haluaa valvoa, esimerkiksi polttoaineen syöttöön
liittyvät laitteet. Käyttäjä tekee erillisellä kuntokoettimella
tärinämittauksia eri kohteista ja järjestelmä antaa hälytyksen, jos esimerkiksi
tietty mittausarvo eroaa merkittävästi edellisestä mittauksesta. Poikkeamista
tehdään ilmoitus kunnossapidolle, joka selvittää tarkemmin, onko toimenpiteille
tarvetta. Kierrosten tekeminen on mukavaa hommaa ja siinä oppii paikkoja varsin
tehokkaasti. Siinä tuntee itsensä voittajaksi, kun viimein löytää jonkin
yksittäisen venttiilin jostain syvältä kaikkien linjojen keskeltä. Laitoksen
PI-kaaviot on ollut tässä hommassa korvaamaton apu.
Tyypillinen työvuoroni alkaa vuoronvaihdolla, jossa käydään
läpi edellisen vuoron tapahtumia ja pohditaan, onko ilmennyt jotain erityistä
huomioitavaa, esim. vuotoja ym. Yleensä käyn ottamassa tarvittavat näytteet
heti vuoron alussa, jotta ne ovat saatavilla ilman odottelua silloin, kun
niistä vastaavalla henkilöllä on sopivaa aikaa tutkia niitä. Alkuvuorosta tarkastan
myös yllämainitusta ODR - järjestelmästä onko laitteiden mittauksia erääntynyt. Jos erääntyneitä positioita löytyy, käyn ne hoitamassa. Mikäli aikaisemmin
mainittu polttoainelinjojen pesu sattuu omalle vuorolle, niin sehän käy
vanhalta palokuntaharrastajalta käden käänteessä. Työskentely vuoron aikana on varsin
vapaamuotoista, koska olen normaalisti ainoa laitoksella paikalla oleva
henkilö. Tämä on miellyttävää, koska voin itse aikatauluttaa ja järjestellä
töitä huomattavasti helpommin. Vuoroon mahtuu myös paljon varallaoloa, kun muut varsinaiset hommat on hoidettu, tällöin oleilen valvomossa ja silloin
voi tutkia laitosten ohjausta ja toimintaa sieltä käsin tai pitää vaikka
ruokatauon. Tässä hommassa olisi mahdollista nähdä tuo yksinolo varjopuolena,
koska voi olla, ettei laitoksella juuri käy muita työntekijöitä koko vuoron
aikana. Radiotakaan itseni en pysty kuuntelemaan johtuen niin sanotusti
vakavista musiikillisiin näkemyksiin liittyvistä ristiriidoista itseni ja minkä
tahansa radiokanavan välillä, joten valvomossa vallitsee usein hiljaisuus silloin kun minä olen vuorossa. Itseä henkilökohtaisesti tämä ei haittaa lainkaan, koska
tulen varsin hyvin toimeen itsekseni ja tällaisessa ympäristössä saan kyllä
aikani kulumaan tehokkaasti esimerkiksi kenttäkierroksia tehden. Olen ihminen,
joka haluaa tietää tarkasti, miten kaikki toimii ja kenttämiehen työ sopii
oikein mainiosti tämän halun tyydyttämiseen, joten aika paljon on tullut
luppoaikoina muun muassa erilaisten putkistojen reittejä seurailtua ympäri
laitosta. Vuoron lopun kruunaa usein sauna, joka on varsin positiivinen asia,
koska teollisuusympäristöt, paperikoneiden halleja lukuun ottamatta, eivät aina
ole niitä kaikista siisteimpiä työskennellä. Suomalainen on mielenkiintoinen
otus siinä mielessä, että vaikka ulkolämpötila olisi yli 30 astetta positiivisella
puolella ja laitoksella lämpötilat pyörivät 40 asteessa, niin siitä huolimatta
saunaan on mentävä, kun vuoro loppuu.
Juhannus sattui sopivasti vapaille, joten muissakin maisemissa on ehtinyt saunomaan. |
Toivottavasti lukijana sait jonkinlaisen käsityksen siitä, millaista työni voimalaitoksella suurin piirtein on. Itse olen siitä pitänyt ja saanut syvennettyä tietämystäni yleisesti aiheesta voimalaitokset, varsinkin sellaisilta osa-alueilta, joita ei koulussa ole juuri käsitelty. Kaikki hyvä kuitenkin loppuu aikanaan, töiden loppu ja paluu arkeen lähestyy jälleen uhkaavaa vauhtia. Toisaalta on se niinkin, että joskushan ne on työt lopetettava, jotta ne voi seuraavana kesänä taas aloittaa uudestaan.
-Aleksi
Varmasti mielenkiintoinen kokemus käydä tuolla. Meidän tuttu myös on alalla. He parhaillaan etsivät yritystä tekemään automaatioturvallisuuden arvoinnin On varmasti tärkeää tässä työssä pitää huoli siitä, että kaikki on turvallista. https://www.icoy.fi/asiantuntijapalvelut/asiantuntijapalvelut2
VastaaPoista