Hei taas,
Tänään koitti paluu
arkeen juhannuksen jäljiltä levänneenä ja hyvinsyöneenä, eikös vaan? Takana on jo seitsemän
viikkoa töitä, ja edessä vielä kymmenen. Hurjaa miten nopeasti aika on mennyt!
Olen huomannut että täällä Turun päässä meidän tiimissä on tapana tulla töihin
yhdeksäksi, poiketen Suomessa ehkä tyypillisemmästä ”kasista neljään”–rytmistä,
ja sehän sopii minulle aamu-unisena oikein hyvin. Lounaalla käydään yleensä 11
aikaan samassa rakennuksessa sijaitsevassa Amican henkilöstöravintolassa, jossa
on muuten todella hyvät ruuat! Välillä olen kirmannut myös Aurajoen rantaan
nauttimaan lounasta aurinkoisena kesäpäivänä. Elämä Turussa on lähtenyt
rullaamaan oikein hyvin.
Aurajoen ranta eräänä kauniina kesäiltana. |
Muutama sananen
Wärtsilästä. Työskentelen siis Wärtsilä Finland Oy:llä, joka on Wärtsilän suurin tytäryhtiö.
Yhtiö työllistää noin 3600 henkilöä Suomessa, kun koko Wärtsilän
henkilöstömäärä on noin 18000. Wärtsilä on kansainvälisesti johtava
edistyksellisen teknologian ja kokonaiselinkaariratkaisujen toimittaja
merenkulku- ja energiamarkkinoilla. Wärtsilä Finland Oy:lle rekrytoitiin lähes
500 kesätyöntekijää tänä vuonna, ja ainakin Vaasassa työskentelee myös nykyisiä
YKIläisiä. Rekrytointiprosessista voisin sanoa vielä sen verran, että pääsin
haastatteluun ihan vain täyttämällä netissä hakemuksen johon linkkasin mm.
Linkedin- sekä Twitter-tilini.
Wärtsilällä on
kolme liiketoiminta-aluetta; Energy Solutions, Marine Solutions sekä Services.
Marine Solutions, jonka alla työskentelen, tarjoaa maailman laajimman
valikoiman merenkulun ratkaisuja laivasuunnittelusta propulsioon ja
voimantuottokoneistoon, sähkö- ja automaatiosysteemeihin ja aina painolastiveden
ja savukaasujen puhdistukseen asti. Wärtsilän tuotevalikoiman laajuuden tajusin oikeastaan vasta kun aloitin työt täällä. Wärtsilä tarjoaa
myös kokonaisvaltaisia jätevedenkäsittelysysteemejä unohtamatta alipainehuuhtelulla
toimivia wc-istuimia! Vähempikin saisi ympäristö- tai energiateekkarin
riemastumaan.
TTY:n pikkujouluristeilyiltä tutun MS Baltic Princessin pääkoneina on neljä Wärtsilän dieselmoottoria. (Kuva täältä) |
Catalyst systems –liiketoimintayksikkö,
joka toimii Marine Solutionsin alla, toimittaa pakokaasujen puhdistussysteemejä
jotka perustuvat typen oksidien (NOx) selektiiviseen
katalyyttiseen pelkistykseen (Selective Catalytic Reduction, SCR). SCR
systeemejä toimitetaan sekä maalla sijaitseviin voimalaitoksiin että
merenkulku- ja offshore-aluksiin. Meripuolella toimitettava SCR-järjestelmä
kulkee tuotenimellä Wärtsilä NOx Reducer eli tuttavallisemmin NOR ja
voimalaitospuolella nimellä Wärtsilä Combined SCR and Oxidation catalyst eli
CSO. Typen oksideja koskevat päästörajoitukset
tiukentuvat maailmanlaajuisesti, ja hallinnoivat elimet kuten Kansainvälinen
merenkulkujärjestö (International Maritime Organization, IMO) sekä Yhdysvaltain
ympäristönsuojeluvirasto (United States Environmental Protection Agency, EPA)
esittävät kiristyviä säädöksiä. Olenkin työssäni päässyt tutustumaan
maailmanlaajuisesti erilaisiin säädöksiin ja vaikutuskeinoihin
merenkulkualalla.
Wärtsilä toimittaa
myös IMO ja EPA Tier III sertifikaatteja moottorin ja SCR systeemin
yhdistelmälle. Tier III tarkoittaa tiukinta päästörajoitusluokkaa, joka on
käytössä vain tietyillä päästörajoitusalueilla (Emission control area, ECA).
Viime vuoden loppupuolella IMO on alustavasti hyväksynyt kaksi uutta typen
oksidien päästörajoitusaluetta (NOx Emission Control Area, NECA),
Itämeren ja Pohjanmeren alueille. Jos yhtään kiinnostuit mikä on NECA,
kannattaa käydä vilkaisemassa vaikka tämä: http://www.bpoports.com/imo-neca-in-northern-europe-and-a-global-0.5-sulphur-limit.html. Myös IMOn sivuja on tullut tuijotettua
hyvä tovi, käy täältä kurkkaamassa mitä se mystinen IMO tekee: http://www.imo.org/en/OurWork/Environment/PollutionPrevention/AirPollution/Pages/Air-Pollution.aspx. Ympäristömääräysten kehitys vaikuttaa
toki merkittävästi ympäristöratkaisujen kysyntään.
Muutama
viikko sitten kävin työmatkalla Vaasassa koulutuksessa ja tutustumassa Catalyst
systems –yksikön henkilöstöön siellä päässä. Reissussa ehti myös moikata YKIläisiä tuttuja! |
Työnteko on
sujunut hyvin dynaamisessa työilmapiirissä ja vaihtelevien työtehtävien
parissa. Kolleegani ovat kokeneita asiantuntijoita ja uskon että tulen kesän
aikana oppimaan heiltä paljon. Ja roppakaupalla olen tietysti jo oppinutkin. On
ollut mielenkiintoista ja avartavaa tutustua erilaisiin säädöksiin ja
määräyksiin merenkulkualalla, erityisesti NOx-päästöihin liityen.
Kuten ehkä huomaatte, lyhenteitä käytetään alalla paljon, ja aluksi ne
olivatkin melkoinen viidakko. Nyt MARPOL, NTC, EIAPP, CEMS ynnä muut kuuluvat
sujuvasti ammattisanastooni. Työskentelykieli on pääasiassa englanti, ja
päivittäin kuulee paljon myös ruotsia, suomen kielen lisäksi. Työtehtäväni ovat
enimmäkseen selvitystehtäviä erilaisiin tiimin tarpeisiin. Käytännössä siis
istun näyttöpäätteen edessä ja välillä skypepalavereissa, joka tapauksessa
istumalihakset saavat paljon treeniä!
Seuraavia
postauksia odotellessa nauttikaa kesästä!
- Kaisa
Mielipiteet ovat omiani eivätkä edusta
työnantajani näkemystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti