perjantai 4. elokuuta 2017

Loppukesän mietteitä polttoainevarastolla

Moi taas kaikille!

Heinäkuu on ehtinyt alta pois nopeammin kuin osasin kuvitella, ja töissä on tullut tehtyä paljon monenlaista. Luolan pesu saatiin loppuun ja nyt olen päässyt näyttämään trimmeriä pihan heinikolle. No sanon heinikolle, mutta tosiasiassa kasvusto on ollut paikoin melkoista viidakkoa. Heinäkuun aikana polttoaineajoja ei ole ajettu aivan samaa tahtia kuin muutoin, ilmeisesti lähinnä kuljettajien lomien takia. Siispä pihatöillekin on ollut aikaa. Toisaalta lomat ovat näkyneet varastolla myös niin, että vähän aikaa varastolla ei ollut hommissa muita kuin minä ja pomoni Visa. Tällöin hoidin käytännössä lomailevan operaattorin hommia, joten olen saanut lisää vastuuta. Hommissani on ollut hienoa, että olen oppinut sen verran paljon varaston laitteista ja toiminnoista, että pystyn normaalitilanteessa tarvittaessa pyörittämään koko varaston toimintaa yksin. Muutamaan otteeseen tällaisia tilanteita on ollutkin, että olen ollut ainoana paikalla. Muuten pienessä yksikössä työskennellessä mielestäni parasta on se, kuinka monipuolisia työtehtäviä siellä pääsee tekemään. Jokaiseen hommaan ei ole omaa työntekijää, joten pitää tehdä vähän kaikkea. Omiin hommiini kuuluu säännöllisesti kuljetusten valvontaa, laitteiston operointia ja sen kunnon tarkkailua, laatunäytteiden ottoa ja käsittelyä, tietojärjestelmien käyttöä mukaan lukien kuljetusten suunnittelua sekä mainitsemiani puhdistustöitä pihalla. Vaikka perusmalli päivälle onkin varsin yksinkertainen, tuntuu että kahta samanlaista päivää ei ole vielä ollut.

Poistamassa aidan päälle kasvavia oksia varaston aidan ympärillä

Tässä eräänä päivänä sain myös hieman poikkeavan tehtävän. Minun piti kuljettaa erään säiliön pohjalta otetut pari näytettä keskuslaboratorioon Porvoon jalostamolle Kilpilahteen. Se oli mukava reissu, johon kului lyhyiden pysähdysten kanssa käytännössä koko työpäivä. Kävin jalostamolla jo kerran aiemminkin Nesteen kesäharjoittelijoiden kesäpäivän yhteydessä. Se oli virkistyspäivän tyyppinen tapahtuma, jossa tuotiin kesäharjoittelijoita yhteen, luotiin ryhmähenkeä, tutustuttiin toisiimme, saatiin lisätietoa jalostamon organisaation toiminnasta, ja nautittiin kauniista kesäpäivästä. Saimme siellä kiertoajelun jalostamolla, ja sen jälkeen oli ohjelmassa tiimiaktiviteetteja, päivällinen, saunomista ja muuten vaan mukavaa yhdessäoloa. Oli hienoa, että tuolle päivälle sattui erityisen kaunis sää, mikä on ollut tänä kesänä aika poikkeuksellista. Oli myös mukava tavata siellä pari YKIläistä tuttua, jotka ovat myös Nesteellä kesäharjoittelijoina.

Firman paku Porvoon jalostamon pihassa

Palatakseni takaisin työtehtäviini polttoainevarastolla olen viettänyt mielestäni varsin mukavan ja antoisan kesän näissä hommissa. Matkan varrelta on tarttunut mukaan reilu annos kokemusta ja varmuutta työnteossa, ja olen myös oppinut paljon. Paikallisella tasolla olen tietysti oppinut käyttämään varaston laitteita ja ymmärtämään varaston toimintaa, mutta on myös asioita, joista on hyötyä muuallakin. Tämä on ollut ensimmäinen työpaikkani, jossa on kiinnitetty paljon huomiota työturvallisuusasioihin, ja olen mielestäni oppinut asennoitumaan työtehtäviin paremmin myös turvallisuuden ja työn laadun näkökulmasta. Varastolla ei ole paljon normaalitilanteessa vaarallisia asioita, mutta tarkkaavaisuutta vaativia tehtäviä on paljon, ja huolimattomuudella voisi olla pahimmassa tapauksessa merkittävät taloudelliset vaikutukset, ja päästötilanteissa myös ympäristöhaittojen mahdollisuus olisi olemassa. Olen myös oppinut paljon uutta eri polttoaineista ja niiden käsittelystä, ja teoriatasolla on tullut tutustuttua myös jalostamon toimintaan ja sen komponentteihin.

Organisaation perehdytysohjelman kautta olen oppinut aika paljon Nesteestä yhtiönä, sen tuotteista ja toiminnasta ja öljynjalostuksen haasteista. Lisäksi on ollut mielenkiintoista keskustella polttoainekuskien kanssa. Heiltä olen saanut käsitystä muun muassa huoltoasemien toiminnasta, polttoaineiden kysynnän vaihteluista, polttoaineiden käsittelyyn liittyvistä laitteista sekä tietysti autoista. Näitä asioita hieman ajateltuani, olen jälleen huomannut, että perinteisillä öljyteollisuuden tuotteilla on valtava merkitys yhteiskuntamme toiminnassa. Verrattuna kaasuun ja sähköön nestemäisten polttoaineiden suurin etu on niiden helppo käsiteltävyys sekä se, että niitä voidaan varastoida hyvinkin pitkiä aikoja.

Tämä teksti julkaistaan viimeisen työpäiväni jälkeen, joten kun luette tätä tekstiä, olen jo siirtynyt lomalle.

Pitäkäähän kivaa vielä sen aikaa mitä kesästä on jäljellä!

- Niklas



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti