maanantai 24. heinäkuuta 2017

Mikä ihmeen NOR?

Hellurei ja hellät tunteet!

Kesä on edennyt jo heinäkuun loppupuolelle, ja työpaikka on hiljentynyt kollegoiden ollessa kesälomilla. Aurinkokin on satunnaisesti hellinyt viikonloppuina. Oli muuten mukava yllätys kun esimies vielä spontaanisti soitteli Vaasasta ennen kun jäi lomille että onhan mulla hommat selvänä lomakauden ajaksi! Täällä todella tuntuu että kesätyöntekijöistä huolehditaan.

Tärkeimmät työkaluni töissä ovat Word ja Excel. Molempia on tullut hakattua jonkun verran kesän aikana ja luulen että mukaan on tarttunut paljonkin hyödyllisiä kikka kolmosia. Työtehtävät vaativat melko paljon keskittymistä ja tarkkuutta, varsinkin silloin kun kyseessä on asiakkaille saatika viranomaisille toimitettava materiaali. On myös mukavaa että työssä on saanut välillä toteuttaa luovuuttaan, kun ohjeeksi on annettu ”tehdä dokumentista nätti” eli selkeä, luettava ja jatkossa helposti muotoiltava. Tälläiset tehtävät ovat olleet kivaa välipuuhaa. Teknistäkin osaamista on toki päässyt käyttämään tehtävissä, tein esimerkiksi vertailun eräälle NOx sensorille suoritetuista erilaisista testeistä. Lomakauden ajaksi sain tehtäväksi koota teknisiä tiedostoja muutamiin projekteihin.

Vaikka työtehtävät ovat usein paljon keskittymistä vaativia, onneksi työasiat eivät yleensä tule mukanani kotiin. Tähän varmasti auttaa se, että pyöräilen joka päivä töihin noin 4,5km Aurajoen vartta pitkin, ja matkan aikana saa kivasti nollattua ajatukset. Vastapainona näytön tuijottamiselle olen viettänyt iltoja kavereiden kanssa, tutustuen Turkuun ja lenkkeillyt koiran kanssa.
Koiran kanssa lenkkeilyä uusissa maisemissa, Aurajoen Halistenkoskella.
Voisin kertoa tarkemmin vielä siitä minkälaisen teknologian parissa teen töitä. Kuten aikaisemmassa postauksessani mainitsinkin, työskentelen Catalyst systems –liiketoimintayksikössä. Yksikkö myy, suunnittelee ja toimittaa selektiivisen katalyyttisen pelkistyksen (SCR) puhdistusjärjestelmiä typen oksidien poistamiseksi pakokaasuista. Ilmansaasteista puhuttaessa typen oksideita (NOX) ovat yleensä typpioksidi (NO) ja typpidioksidi (NO2). Typen oksideilla on monia terveys- ja ympäristövaikutuksia, ja siksi merenkulkujärjestöt ynnä muut järjestöt ympäri maailmaa ovat asettaneet päästöille rajoituksia.

SCR eli selektiivinen katalyyttinen pelkistys on menetelmä jolla muunnetaan typen oksideja (NOX) harmittomaksi typpikaasuksi (N2) ja vesihöyryksi (H2O) katalyytin avulla. Menetelmä ei ole mikään uusi – teknologia on ollut olemassa jo 60-luvulta asti, mutta se on edelleen tehokkain tapa vähentää NOX-päästöjen tasoja moottorien pakokaasuissa. SCR puhdistusjärjestelmässä käytetään pelkistimenä yleensä ureaa vesiliuoksena joka injektoidaan kuumaan moottorin pakokaasuvirtaan. Urea-vesiliuos hajoaa ammoniakiksi, ja typen oksidien pelkistys tapahtuu samalla kun pakokaasut virtaavat katalyysielementtien läpi. Alla on havainnollistava kuva Wärtsilän meripuolen SCR puhdistusjärjestelmästä, Wärtsilä NOReducer eli NOR:sta. Wärtsilän SCR puhdistusjärjestelmässä on erillinen sekoitus- ja injektioyksikkö, sillä urea-vesiliuoksen ja pakokaasun sekoittuminen on tärkeää. NOR reaktorin sisällä on katalyyttielementit, joissa varsinainen pelkistys tapahtuu. Lisäksi puhdistusjärjestelmään kuuluu useita apuyksikköjä, kuten annosteluyksikkö ja pumppausyksikkö.
Wärtsilän selektiivinen katalyyttinen pelkistyssysteemi NOR. Kokoluokan havainnollistamiseksi NOR reaktori on n. 2–4,5 m korkea ja 1–4 m leveä riippuen esimerkiksi moottorin koosta ja käytetystä polttoaineesta.
Tiukentuneista päästörajoituksista voisin mainita ajankohtaisena sen, että heinäkuun alussa MEPC 71 kokouksessa Lontoossa päätettiin varsinaisesti Itämeren ja Pohjanmeren typen oksidien päästörajoitusalueiden voimaantulosta 1.1.2021 alkaen. Tämä tarkoittaa että kaikkien alueella kulkevien kyseisen päivämäärän jälkeen rakennettujen alusten tulee täyttää IMO Tier III vaatimukset. Lisäksi ensimmäinen laiva, missä on Wärtsilän IMO Tier III sertifioidut moottori- ja SCR- katalysaattoriyhdistelmät on virallisesti vihitty käyttöön. Laivan tarkoituksena on kuljettaa henkilöstöä ja tarvikkeitä Dumont d’Urvillen tutkimusasemalle Etelänavalla. Lehdistötiedote täällä.

Vielä olisi reilun kuukauden verran töitä jäljellä, palailen kuvioihin vasta pari viikkoa uusien fuksien tulon jälkeen. Kuulette minusta kesätyöblogin merkeissä vielä elokuun puolessa välissä viimeisessä blogitekstissä, jossa kokoan yhteen ajatuksia kesältä. Sillä välin ottakaa siis kaikki irti kesästä kun vielä voitte, ja syökää paljon jätskiä!

- Kaisa

Mielipiteet ovat omiani eivätkä edusta työnantajani näkemystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti